Õpetus: GM autode roolilõtku vähendamine

Moderaatorid: margus4x4ee, Daniel, Moderators

Vasta
rnx69
Mudder
Postitusi: 60
Liitunud: K Dets 29, 2010 11:28 am

Õpetus: GM autode roolilõtku vähendamine

Postitus Postitas rnx69 »

Kuigi inglisekeelne maailm on analoogset juttu täis, panen ka maakeeli väikese tutorial'i kirja, ehk on kellelgi abiks. Nimelt on GM-i toodangul (nii karprooliga sõiduautod kui ka maasturid/pikapid) tore kalduvus päris kena ja ebamäärase roolilõtku tekkeks. Päris paljud krutivad karpi peale ning avastavad, et sellest abi pole. Rohi tegelikult lihtsam.

Kõigepealt, mida tarvis:

Jeep Cherokee roolikardaan kõige paremini peaks sobima 1984-1994 toodetud autodelt, ise kasutasin 1997 valimistatud ja probleeme polnud.
Mõni käepärane tööriist, millega rauda lõigata (rauasaag, relakas, suruõhufrees väikese kettaga vms)
Puurpink ja puurid
Mõned kruvid
Keermeliim
Loov lähenemine ja paar õlut :)

GM kasutab mingisugusel suhteliselt arusaamatul põhjusel originaalis enamiku karbiga roolisüsteemide puhul eriti perversse konstruktsiooniga roolisamba ja -karbi vahelist kardaani - üleval on kuulliigend, mille kattekummidel on kohutav isu aja jooksul mureneda ning all kummiflants, mis mõnel juhul juba paarikümne tuhande miili läbimisel päris arvestatavat lõtku omab. Ravimiseks on ainult üks rohi - tuleb see asendada kahe ristiga kardaaniga, mille kõige sobivamaks doonoriks on umbkaudu samast ajastust pärinev Jeep Cherokee. Uuemale kui 1995 aasta toodangule pidavat väidetavalt paremini sobima Grand Cherokee kardaan, kuna pole kogemusi, ei oska kommenteerida. Antud kardaani puhul aga tekib päris bolt-on lahenduse puhul üks väike probleem - olenevalt autost ei pruugi olla teleskoobil piisavalt ruumi avariiolukorras kokku libiseda. Mõõda ja veelkord mõõda siinkohal märgusõnaks. Ise vahetasin väikese Blazeri kardaani ning sinna oleks Jeebi originaal mahtunud heal juhul vahele praktiliselt täies pikkuses kokku pressituna.

Kardaani keskelt avamine sõltub natuke ilmselt valmistusaastast, osadel pidavat olema sarnane vedruklamber keskel, nagu GMi kardaanil, osadel on sinna vulkaniseeritud mingi kummilaadne ollus. Minu konkreetsel kardaanil oli peenema osa peal mingi plastikpuks ning välimisse kesta olid kahele poole mõlgid pressitud. Lõikasin mõlkide tagant ettevaatlikult ringi peale ning voila, kardaani kaks poolt eraldusid suhteliselt libedalt.

Nüüd tuleb kardaani mõlemat poolt lühemaks lõigata arvestusega, et autole paigaldatuna jääks umbes sama palju peenem osa jämedama sisse, kui seda modifitseerimata kardaani puhul. Mina pidin lõikama välimist osa umbes 2-3 cm lühemaks ja sisemist kusagil 8 cm. Kasutasin õhukese kettaga varustatud relakat ja hiljem natuke ka laual olevat käia servade silumiseks. Aga jällegi, kõik oleneb konkreetsest autost, seega tuleb loomulikult korralik mõõtmine enne lõikamist kasuks. Seesmise osa lühemaks lõikamisega tekkis kohe uus probleem - vähemalt konkreetsel kardaanil oli ainult kattuv osa piisavalt jäme, et tihkelt välimisse kesta mahtuda. Kui see eemaldada, siis jääb keskele lõtk sisse. Mina leidsin lahendusena nelja 4mm seadekruviga kardaani keskelt kerge fikseerimise näol. 4mm peaks vast olema ka piisavalt peenike, et löök selle minema lööb ning avariisituatsioonis teleskoop ikkagi toimib. Igatahes ei tasu neid kruve ka elajajõuga kinni keerata, ainult niipalju, et takistada kardaani vibratsioonist tingitud kokku vajumist ning need võiks ka keermeliimiga fikseerida.

Paigaldamine on olenevalt autost juba omaette teema. ABS-iga varustatud 4WD S10 Blazeri puhul on vana kardaani eemaldamine juba paras katsumus, tagaveduse ning tavapiduritega auto puhul peaks ligipääs natuke lihtsam olema. See on koht, kus tuleb kõige enam loominguliselt läheneda ning õpetussõnu siin väga jagada ei saa.

Ehk oli kirjutis kellelgi abiks...
Daniel
Fitting 44"
Postitusi: 402
Liitunud: T Veebr 25, 2003 4:10 pm
Asukoht: Garage
Kontakt:

Re: Õpetus: GM autode roolilõtku vähendamine

Postitus Postitas Daniel »

Piltidest oleks abi ... mida sa millega asendasid.

Just hiljuti tegelesin sama kardaani ehitamisega sest nurgad muutusid ja originaal ei sobinud.
79,K30 Blazer,379td,400,208,-4",38"
rnx69
Mudder
Postitusi: 60
Liitunud: K Dets 29, 2010 11:28 am

Re: Õpetus: GM autode roolilõtku vähendamine

Postitus Postitas rnx69 »

Polnud garaažis käies kaamerat kahjuks käepärast, küljes olevast jupstükist võin pilti küll teha.

Ahjaa, väike nüanss selle '97 kardaaniga oli, päris bolt-on polnud - ülemist kinnitust tuli natuke freesiga õgvendada, et roolisamba poole otsa läheks. Õnneks detail alumiiniumist. Natuke tüütum tegevus on pidurivõimendi pauna all poldisoone GM-i sambast välja ulatuva võlli otsa kröösimine, see võttis kõige rohkem aega.
Vasta

Mine “GM”